Nauka na Żywo bliskie związki i procesy nieświadome
Zapraszamy na wykład ❤ ❤ ❤ Bliskie związki – procesy nieświadome, automatyczne i utajone ❤ ❤ ❤ dr Magdaleny Śmiei W jakim stopniu o wyborze partnera decydują preferencje i przemyślane kryteria? Czy na zadowolenie ze związku wpływa nasza opinia o partnerze czy nieświadoma postawa wobec niego? Jak automatyczne procesy poznawcze chronią przed pokusą ze strony alternatywnych partnerów? Kiedy badacze bliskich związków mierzą takie konstrukty jak zadowolenie partnerów, zaangażowanie, preferencje czy przywiązanie, najczęściej pytają wprost o to, co ludzie myślą i czują. Coraz częściej okazuje się jednak, że istotną rolę w intymnych relacjach odgrywają procesy poznawcze działające poza naszą świadomością. W jakim stopniu decyzje dotyczące wyboru bliskiej osoby opierają się na przemyślanych kryteriach? Czy na jakość związku wpływa to, jak oceniamy partnera, czy raczej nieświadoma postawa wobec niego? Jakie automatyczne mechanizmy chronią przed pokusą ze strony alternatywnych partnerów? Czy poczucie niższości wobec osoby z którą jesteśmy związani może skłonić do nieświadomych prób uzależnienia jej od siebie? Jakie nieprzewidziane reakcje wywołuje poczucie bycia idealizowanym lub dewaluowanym przez bliską osobę? Dr Magdalena Śmieja jest psychologiem, pracuje w Zakładzie Psychologii Społecznej w Instytucie Psychologii UJ. Zajmuje się badaniami inteligencji emocjonalnej oraz psychologią bliskich związków. "Nauka na żywo" – zadanie finansowane w ramach umowy 808/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Jan Rojewski – spotkanie wokół książki „Ikonoklazm”
Fundacja KONTENT ma przyjemność zaprosić Państwa na spotkanie wokół książki Jana Rojewskiego "Ikonoklazm"(Biuro Literackie, 2018), które odbędzie się 26 stycznia 2019 o godzinie 17.00 w niezastąpionej księgarnio-kawiarni De Revolutionibus Books&Cafe. Spotkanie poprowadzi Zuzanna Sala. Jan Rojewski (1994) – dziennikarz, stale współpracuje z Tygodnikiem Polityka i Rzeczpospolitą. Pisze wiersze, laureat konkursu im. Rafała Wojaczka, finalista konkursu im. Jacka Bierezina oraz tegorocznego Połowu Biura Literackiego. Mieszka w Warszawie. Zuzanna Sala (1994) – bierutowianka, studentka polonistyki na UJ. Redaktorka kwartalnika literackiego KONTENT, publikowała w „Odrze”, "Wakacie", "ArtPapierze" i „Nowej Dekadzie Krakowskiej”.
Piękna Litera – spotkanie z Ewą Landowską i Barbarą Bodziony
Podręcznik do kaligrafii Piękna Litera powstał z inicjatywy Ewy Landowskiej we współpracy z Barbarą Bodziony. Jest on odpowiedzią na liczne zapytania o materiały podręcznikowe i książkowe, z jakimi spotykały się autorki od momentu rozpoczęcia działalności edukacyjnej (2006 rok). W tamtym czasie książki takie wydawało się jedynie za granicą, a na język polski przełożone zostały dwie, może trzy, w dodatku nie do końca odpowiadające na zapotrzebowania osób chętnych, aby uczyć się kaligrafii. Program nauki jest oparty na bogatym doświadczeniu edukacyjnym obu autorek. W I tomie, który ukazał się w 2016 roku, zostały opracowane dwa style pisma: uncjała (Barbara Bodziony) oraz italika (Ewa Landowska). Autorki zdecydowały się na te kroje ze względu na stopień trudności – oba style są stosunkowo proste do przyswojenia, a więc idealne dla tych, którzy zetkną się z kaligrafią po raz pierwszy. W II tomie (2018) autorki zdecydowały się na style, które w historii pisma są w pewnym sensie kontynuacją tych z pierwszego tomu: minuskuła karolińska jako kontynuacja uncjały (opr. B.B.) oraz kursywa angielska, czyli copperplate script jako kontynuacja italiki (opr. E.L.). W kolejnych tomach znajdą się kolejne style pisma, Piękna Litera jest więc z założenia wielotomowym podręcznikiem, z którego uważny odbiorca będzie mógł nie tylko nauczyć się kaligrafować wybranym stylem pisma, lecz także zrozumieć jak kształtowało się ono na przestrzeni wieków. Ewa Landowska: Kaligrafią zajmuje się od roku 1999, a od 2006 prowadzi warsztaty, kursy oraz pokazy kaligrafii na terenie całego kraju i poza jego granicami. Twórczyni Muzeum Kaligrafii i Historii Pisma. Autorka kaligrafii naściennej w Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Opracowała autorski warsztat zatytułowany "Kaligrafja przedwojenna", którego koncepcja i program oparte zostały na przedwojennej szkole nauki pisania. W roku 2015 sporządziła kaligrafowany egzemplarz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku na zlecenie Kancelarii Sejmu. Barbara Bodziony: Miniaturzysta i kaligraf. Absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Uzyskała dyplom iluminatora we francuskim Wyższym Europejskim Instytucie Iluminacji i Manuskryptów w Angers. Zafascynowana średniowiecznymi manuskryptami otworzyła w Krakowie artystyczną pracownię, w której uczy sztuki kaligrafii i iluminatorstwa. Wykonuje także prace na zlecenie. Od początku pracy zawodowej prowadzi liczne warsztaty, szkolenia, pokazy i wykłady z dziedziny kaligrafii i iluminatorstwa w kraju i zagranicą. Od 2008 r. współpracuje z Benedyktyńskim Instytutem Kultury w Tyńcu. Spotkanie poprowadzi Grzegorz Jankowicz.
Nauka na Żywo: Geometria przyczynowości
Zapraszamy na wykład Tomka Millera pod tytułem "Geometria przyczynowości, czyli jak wozić piach w zakrzywionej czasoprzestrzeni?" ★★ Od czasów Alberta Einsteina i jego nauczyciela Hermanna Minkowskiego wiemy, że czas i przestrzeń nie są odrębnymi składnikami świata fizycznego, a stanowią jedynie aspekty "czasoprzestrzeni" dającej się zadziwiająco dobrze modelować jako pewien czterowymiarowy obiekt geometryczny. ★★ ★★ Co więcej, w ten geometryczny obraz wpisuje się grawitacja, a także przyczynowość, albowiem zgodnie z tą teorią prędkość światła w próżni jest nieprzekraczalna dla wszelkich fizycznych oddziaływań, a zatem także dla wszelkich łańcuchów przyczynowo-skutkowych. ★★ ★★ Co jeszcze wynika z takiego geometrycznego ujęcia przyczynowości? Co z rozmytymi cząstkami kwantowymi - czy i one podlegają Einsteinowskiemu ograniczeniu prędkości? Jak w ogóle modelować przyczynowość dla obiektów nielokalnych? W swoim wykładzie dr Tomasz Miller opowie m.in. o swoich pracach na tym polu, w których kluczowa okazała się matematyka rozwinięta w celu... optymalizacji robót ziemnych w XVIII-wiecznej Francji. ★★ Transmisja na żywo: https://www.youtube.com/watch?v=Z-sl18fvACQ "Nauka na żywo" – zadanie finansowane w ramach umowy 808/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Niekończący się dramat – antyczne miłości
Jak wyewoluowała antyczna idea miłości? Jak odbijała się ona w europejskich tekstach kultury różnych epok? Jak do tego wszystkiego ma się opera? Na kozetce u terapeuty pojawią się między innymi: Amor, Jowisz, Hipolit, Arycja, Fedra, Tezeusz, bohaterowie "Pieśni nad Pieśniami" i Edyp z mamusią. W roli seksuologów literatury i sztuki wystąpią Aleksandra Klęczar i Agnieszka Fulińska. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Bielawski. Spotkanie towarzyszące festiwalowi Opera Rara.
Nauka na Żywo: Filozofia w wirtualnej rzeczywistości
Zapraszamy na wykład ''Substytucja zmysłowa i Pytanie Molyneuxa. Filozofia w wirtualnej rzeczywistości" Pawła Gwiaździńskiego Wyobraźmy sobie osobę od urodzenia niewidomą, która odebrała przeciętną edukację mimo swojej niepełnosprawności - tak więc poznała pojęcia takie jak figury geometryczne i wiele innych, znanych człowiekowi kształtów. Żeby to osiągnąć, musiała posłużyć się zmysłem dotyku, zamiast wzroku. Wyobraźmy sobie teraz, że nasza osoba niewidoma w skutek jakiegoś cudu nagle odzyskuje wzrok i znajduje się w pokoju pełnym różnych figur geometrycznych. Zadajmy sobie teraz pytanie: czy nasz ex-niewidomy byłby w stanie rozpoznać i rozróżnić te kształty za pomocą swojego nowo-nabytego zmysłu? Czy pojęcia geometryczne są zależne od zmysłów? Czy człowiek może tak naprawdę posiąść nowy zmysł, z którym się nie urodził? Ten problem jest znany w filozofii pod nazwą “Pytania Molyneuxa” od nazwiska filozofa, który sformułował je w liście do Johna Locke'a. Pomimo że Locke odpowiedział swojemu koledze bardzo jednoznacznie negatywnie, problem ten jest znacznie bardziej złożony niż by się mogło wydawać. Podczas wykładu Paweł Gwiaździński omówi współczesne badania z dziedziny neuronauk inspirowane Pytaniem Molyneuxa, a także pokaże, jak eksperymenty prowadzone w Laboratorium Badań Świadomości UJ (C-Lab) nad zjawiskiem substytucji sensorycznej z wykorzystaniem technologii Rzeczywistości Wirtualnej mogą się przyczynić się do zrozumienia tych wszystkich zjawisk. Paweł Gwiaździński przygotowuje doktorat z filozofii. Pracuje w Laboratorium Badań Świadomości (C-Lab) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje z Kopenhaskim Centrum Badań nad Subiektywnością oraz Microphenomenological Laboratory (Claire Petitmengin) w Paryżu. "Nauka na żywo" – zadanie finansowane w ramach umowy 808/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Premiera książki „Polka” Roberta Króla
Zapraszamy na spotkanie promujące najnowszą książkę Roberta Króla, jednego z najciekawszych poetów wywodzących się z roczników 80'. Znakomity poemat "Polka" wydała powołana przez autora mikrooficyna ówże. O książce pisano tak: Poemat, który przykrywa nostalgię mocnym obrazowaniem, zaś utracie złudzeń we wzniosłe idee wszczepia afirmację szczegółu. Niby parę osób, niby nic nieznaczące skrawki czasu, a ile tu buntu, ile bólu, ile wewnętrznego żaru. Znakomita, odważna i najbardziej osobista w dorobku Króla książka. (Jakub Kornhauser). Myślę o Polce, jak o książce, która pisana jest z uważnością i jest o uważności bycia. Scenografię tworzy tu codzienność i jej proste atrybuty. Z jednej strony precyzja, a z drugiej metaforyczność tej dykcji zatrzymuje czytelnika w tym utworze. Od początku do końca. Hipnotyzuje (Małgorzata Lebda). Chciałoby się na chłodno czytać Roberta Króla jak współczesnego kuzyna Homera, a Polkę jak daleką krewną Pana Tadeusza. Ale nic z tego. Nie dają spokoju ta Falkowska spod szóstki, te spadki temperatur, ta samotność, która potrafi wykorzenić z człowieka każde zło. (Marcin Wilk). Polka jest po prostu świetną książką (Jakub Skurtys). Spotkanie z poetą poprowadzi Małgorzata Lebda, słowo wstępne wygłosi Jakub Kornhauser. Robert Król, ur. w 1981 w Jaśle. Autor książek poetyckich: Gatunki śniegu* (kolekcja Ha!art, 2003), Lida (Biblioteka Tyskiej Zimy Poetyckiej, 2004), Habitat (Korporacja Ha!art, 2005), Pamięć podręczna (Korporacja Ha!art 2009), Czternastki (Wielkopolska Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury 2010), O wchodzeniu w ogień (WBPiCAK, 2014), Polka (Ówże, 2018). Laureat ogólnopolskich konkursów m.in.: o laur Czerwonej Róży w Gdańsku, im. Rafała Wojaczka w Mikołowie, konkursu im. Stanisława Czycza w Krakowie, konkursu im. Haliny Poświatowskiej w Częstochowie, im. Witolda Gombrowicza w Sosnowcu, konkursu Tyska Zima Poetycka i wielu innych. Publikował m.in. w: Odrze, Ricie Baum, Fragile, Kartkach, Nowej Okolicy Poetów, Toposie, Ha!arcie i Gazecie Wyborczej. Uczestnik projektu „Wierszem” (klip poetycki nakręcony przez TVP Kultura 2005) oraz „Manifestancji poetyckich” (Warszawa 2007). Uczestnik Ogólnopolskich Spotkań Laureatów Konkursów Poetyckich (Pisz 2004, 2009). Reprezentant strony polskiej na festiwalu literackim „Goranovo proljece” (Zagrzeb 2008). Uczestnik Literarnyklub.sk Stage podczas Pohoda Festiwal (Słowacja 2011). Stypendysta Miasta Jasła (2006, 2018), Miasta Krakowa (2009) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Małgorzata Lebda (1985) – dorastała w beskidzkiej wsi Żeleźnikowej Wielkiej. Doktor nauk humanistycznych (specjalność teoria literatury i sztuk audiowizualnych), nauczycielka akademicka. Autorka czterech tomów poetyckich w tym książki Matecznik (WBPiCAK, Poznań 2016). Za ostatni tom nagrodzona tytułem Krakowskiej Książki Miesiąca, Stypendium im. Stanisława Barańczaka (w ramach Poznańskiej Nagrody Literackiej) oraz Nagrodą im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Orfeusz”. W 2017 roku w Serbii ukazała się jej książka poetycka pod tytułem Jezik zemlje w tłumaczeniu Biserki Rajčić (Treći Trg). Ultramaratonka i taterniczka. Fotografuje. Mieszka w Krakowie.
KONTENT x Premiera #8
Drodzy Autorzy, Autorki, Krytyczki i Krytycy! Prawie wiosenna premiera ósmego numeru KONTENTu odbędzie się 2 marca o godzinie 17:00 w DeRevolutionibus Books&Cafe! Kolejny raz zdecydujemy się na nową, ostatnio testowaną, formę prezentacji numeru, czyli PRZEJŚCIA. Początkowo damy głos krytyczkom i krytykom. Ich zadaniem będzie interpretacyjna prezentacja wierszy, które komentowały i komentowali na łamach numeru. Później odbędzie się dyskusja pomiędzy krytykiem/krytyczką a autorem/autorką. Następnie czas dla publiczności na zadanie pytań, które kłębiły się w głowach w trakcie prezentacji. Do zobaczenia 2 marca! redakcja Kwartalnika Literackiego KONTENT Po premierze zachęcamy do wspólnego świętowania w Klubie RE. Będzie można podyskutować z autorkami i autorami, krytyczkami i krytykami w mniej formalnych warunkach, przewidujemy też, tradycyjnego już, Open Mic’a.
Spotkanie o „Zmierzchu”
Zapraszamy na spotkanie z Karoliną Bednarz, wydawczynią, księgarką, pisarką i blogerką skupioną w swoich działaniach na tematyce literatury i kultury japońskiej. Karolina może być Wam znana jako „Karolina z Karolina Bednarz - W krainie tajfunów", albo „Karolina, która napisała „Kwiaty w pudełku” (Wydawnictwo Czarne, 2018)”, albo „Karolina, która założyła wydawnictwo i księgarnię po to, żeby promować swoją ukochaną literaturę japońską.” I wszystkie te etykiety są jak najbardziej na miejscu. Na spotkaniu, które poprowadzi Marcin Wilk z Wyliczanka, Karolina opowie o tym, czy łatwo jest wydawać w Polsce japońską literaturę, czemu zdecydowała się na otwarcie księgarni specjalistycznej w Warszawie, czego dowiedziała się o Japonii podczas swoich podróży i jak zdobyła drzeworyt, który zdobi okładkę pierwszej książki wydanej przez Tajfuny – „Zmierzch” Osamu Dazaia. ぜひお越しください! *** O Karolinie Bednarz – reporterka, absolwentka wydziału japonistyki na Uniwersytecie Oksfordzkim, autorka bloga W krainie tajfunów, gdzie pisze głównie o Azji Wschodniej. Ukończyła Polską Szkołę Reportażu. Publikowała między innymi w „Dużym Formacie”. Finalistka konkursu o stypendium im. Ryszarda Kapuścińskiego w 2016 roku. Mieszkała i uczyła się w Japonii (m.in. na Uniwersytecie Waseda w Tokio) oraz Korei Południowej (na Uniwersytecie Sogang w Seulu).
Spotkanie z Krystyną Dąbrowską
Wydawnictwo a5 oraz Księgarnia De Revolutionibus mają przyjemność zaprosić na wieczór autorski Krystyny Dąbrowskiej połączony z prezentacją tomu "Ścieżki dźwiękowe". Rozmowę z Autorką poprowadzi Grzegorz Nurek (Gazeta Wyborcza). Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy, szczególnie Panie w dniu Ich Święta (Wydawnictwo a5 przygotowało dla wszystkich uczestniczek wieczoru wyjątkowe podarunki).