Umarł mamut,niech żyje mamut! O wskrzeszaniu wymarłych gatunków
Zapraszamy na wykład performatywny Mateusza Chaberskiego. Umarł mamut, niech żyje mamut! O wskrzeszaniu wymarłych gatunków w sztuce i technonaukach. W ostatnich latach mamy do czynienia z rozpowszechnieniem się publikacji popularnonaukowych na temat wymarłych gatunków, szczególnie tych, do których wyginięcia przyczynił się człowiek. Mają one na celu wzbudzić u czytelników uzasadnione poczucie winy i troskę o istniejące jeszcze życie na Ziemi. Tego typu opowieści przysłaniają jednak trwające już niemal 30 lat projekty naukowe zmierzające do wskrzeszenia wymarłych gatunków (de-extinction). Rosyjski geofizyk Siergiej Zimow, na przykład, tworzy na Syberii Park plejstoceński, w którym zamieszkałaby odtworzona za pomocą biotechnologii megafauna, a genetycy molekularni z Uniwersytetu Harvarda pracują nad przywróceniem do życia mamuta włochatego. Wskrzeszanie wymarłych gatunków stało się również impulsem do współpracy naukowców i artystów, o czym świadczy chociażby projekt Ressurecting the Sublime (2019) zmierzający do odtworzenia kwiatów Hibiscadelphus wilderianus porastających niegdyś wulkaniczne wzgórza Hawajów. Czemu służą tego typu projekty? W jaki sposób podważają dotychczasowe sposoby myślenia o tym co naturalne, kulturowe i technologiczne? Wreszcie, co by było, gdyby już stały się rzeczywistością? Mateusz Chaberski Mateusz Chaberski, doktorant w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Jego zainteresowania naukowe obejmują badania nad performatywnością, teorię asamblaży, badania nad afektami i studia nad antropocenem. Zastępca Dyrektora Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego i redaktor inicjujący. W 2015 roku opublikował książkę „Doświadczenie (syn)estetyczne. Performatywne aspekty przedstawień site-specific” (Kraków: Księgarnia Akademicka). W 2019 roku opublikował książkę „Asamblaże, asamblaże. Doświadczenie w zamglonym antropogenie” (Kraków: Księgarnia Akademicka). Wydarzenie jest pierwszym wykładem z cyklu spotkań organizowanych przez Katedrę Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z księgarnio-kawiarnią De Revolutionibus . W ostatnich latach mamy do czynienia z rozpowszechnieniem się apokaliptycznych wizji przyszłości w wielu sferach kultury. Klimatolodzy i ekolodzy wieszczą rychłą katastrofę ekologiczną i związane z nią cierpienie milionów ludzi; filozofowie, przyglądając się rozpowszechnieniu fake newsów w Internecie, mówią o końcu sfery publicznej; socjologowie i politolodzy zaś, obserwując rosnącą popularność ruchów populistycznych w krajach Zachodu, mówią o końcu demokracji. Czy powszechne dziś przekonanie o zbliżającej się apokalipsie nie obnaża kruchości naszego zaufania do kategorii, którymi opisujemy świat? Czy mierzenie się z kryzysem może stać się impulsem do przemyślenia dotychczasowych sposobów bycia w świecie i utorowania drogi nowym wersjom przyszłości? Proponowany cykl spotkań ma na celu prezentację i krytyczną refleksję nad najnowszymi, scenariuszami przyszłości w naukach, sztukach i kulturze popularnej. Czy obrazy upadku człowieka w kontakcie z technologią, przedstawiane w takich serialach jak Black Mirror, mają rację bytu? Czy wobec kryzysu ekologicznego możemy z całą stanowczością stwierdzić, że jest już „po człowieku”?... Nie chodzi tu jednak wyłącznie o znane z kultury science fiction futurystyczne wizje rozwoju ludzkości, lecz także o rozwijające się współcześnie projekty polityczne, gospodarcze, ekonomiczne i naukowe, które – być może – zrealizują się w przyszłości.
Julian Kornhauser „Krytyka zebrana” (tom I i II)
Zapraszamy na spotkanie promujące dwutomową edycję "Krytyki zebranej" Juliana Kornhausera z udziałem redaktorów publikacji, Adriana Glenia i Jakuba Kornhausera, z którymi porozmawia Marek Olszewski. Na blisko 1500 stronach znajdują się wydania sześciu książek krytycznoliterackich Juliana Kornhausera (w tym esejów jego autorstwa ze "Świata nie przedstawionego"), uzupełnione ponad 140 tekstami, które nie ukazały się w wydaniach książkowych, a zostały odnalezione na podstawie dostępnych bibliografii narodowych oraz informacji wydobytych z domowego archiwum poety. Kornhausera-krytyka interesowała nowa poezja, życie literackie, recenzował tomy autorów uznanych i spoza mainstreamu, pisywał pamflety i wdawał się w ostre polemiki, tworzył własne kanony i antykanony, analizował przekłady literatur byłej Jugosławii na polski i programy studiów polonistycznych. Był, i nadal jest, wpływowym komentatorem nowych tendencji w literaturze, to wbijając szpile koryfeuszom rewolucji, to okazując empatię pisarzom zapoznanym. Dwa tomy "Krytyki zebranej" wydało poznańskie wydawnictwo WBPiCAK jako kontynuację dzieł zebranych Juliana Kornhausera. Spotkanie odbywa się w ramach cyklu Seryjni Poeci. Julian Kornhauser (1946) – poeta, prozaik, krytyk literacki, eseista, tłumacz, slawista, literaturoznawca, profesor nauk humanistycznych, emerytowany pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli Nowej Fali w literaturze polskiej, współautor Świata nie przedstawionego (1974, razem z Adamem Zagajewskim), książki-manifestu Pokolenia ‘68. Współtwórca grupy poetyckiej Teraz. Jego wydany poza zasięgiem cenzury tom wierszy Zabójstwo był jednym z pierwszych polskich samizdatów. W 1975 roku podpisał „List 59” przeciwko zmianom w konstytucji PRL wprowadzającym zapisy o kierowniczej roli partii i sojuszu z ZSRR. W stanie wojennym krótko internowany. Wydał kilkanaście tomów wierszy (ostatnio Origami, 2007 oraz wybór wierszy Tylko błędy są żywe, 2015), trzy powieści (ostatnio Dom, sen i gry dziecięce. Opowieść sentymentalna, 1995), wiele monografii krytyczno- i historycznoliterackich oraz tomów szkiców (ostatnio Poezja i codzienność, 2003), kilka książek z przekładami chorwackiej, serbskiej i bośniackiej poezji (ostatnio Lament nad Sarajewem. Siedmiu poetów z Bośni: Antologia poezji bośniackiej, 1996) oraz dwa tomy wierszy dla dzieci. W latach 80. współtworzył periodyki „Pismo” i „NaGłos”. W latach 90. i 2000. publikował w „Tygodniku Powszechnym”, „Rzeczpospolitej”, „Gazecie Wyborczej” i „Dzienniku Polska-Europa-Świat”. Członek redakcji „Kwartalnika Artystycznego”. Członek kilku komisji PAN i PAU, wiceprzewodniczący Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w latach 2000-2010. W latach 2006-2013 juror Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Laureat m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (1975), Europejskiej Nagrody Poetyckiej (1989), Nagrody Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich (1997), Nagrody Orła Karskiego (2015) oraz Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius za całokształt twórczości (2016). Mieszka w Krakowie. W WBPiCAK ukazały się: wybór wierszy Juliana Kornhausera Tylko błędy są żywe (2015), Wiersze zebrane (2016), antologia szkiców o poecie Rzeczy do nazwania. Wokół Kornhausera (2016) oraz Proza zebrana (2017)
I po końcu świata. Możliwe przyszłości świata w powieściach i filmach SF.
Wykład performatywny Prof. Małgorzaty Sugiery. I po końcu świata. Możliwe przyszłości świata w powieściach i filmach SF. Choć to pozornie paradoksalne, w dzisiejszych powieściach i filmach SF koniec świata (w jakiejkolwiek by nie był postaci) wcale nie finalizuje opowieści. Wręcz przeciwnie: stanowi pretekst, żeby rozpocząć opowieść kolejną. Czasem, jak dzieje się to choćby w Starości aksolotla Jacka Dukaja, po końcu świata mnożą się wysiłki tych, co przez przypadek ocaleli, żeby stary świat powtarzać jak grę cieni. O wiele częściej jednak ludzi zastępują ludzko- maszynowe hybrydy, jak w cyklu powieściowym o robotach-genetykach J.S. Morina, albo też ostatni przedstawiciele ludzkiego gatunku szukają przeżycia wśród gwiazd i po stuleciach wracają na Ziemię, jak w filmie 1000 lat po Ziemi M. Nighta Shyamalana. Aby przekonać się o tym, co chcą nam powiedzieć takie obrazy możliwej przyszłości świata po jego końcu, warto przyjrzeć im się ponownie w kontekście litewskiej performatywnej instalacji/opery- performansu Sun & Sea: Marina, która zdobyła Złotego Lwa na tegorocznym Biennale w Wenecji. Tu bowiem koniec świata wcale nie nadchodzi, choć świat się kończy... Małgorzata Sugiera – profesor zwyczajny Uniwersytetu Jagiellońskiego i kierownik Katedry Performatyki na Wydziale Polonistyki. Jej zainteresowania naukowe obejmują europejski dramat XX wieku, problematykę gender i queer oraz zagadnienia performatywności i materialności kultury XIX/XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem historii nauki oraz relacji między zjawiskami artystycznymi a technonauką. Opublikowała dwanaście monografii, ostatnio Upiory i inne powroty. Pamięć – historia – dramat (2005), Inny Szekspir (2009) oraz Nieludzie. Zajmuje się także tłumaczeniem prac naukowych z kilku języków (ponad piętnaście monografii, część tłumaczona wspólnie z Mateuszem Borowskim: J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, 1995; H.-Th. Lehmann, Teatr postdramatyczny, 2005; E. Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, 2008 oraz Teatr i teatrologia, 2012; J. Butler, Żądanie Antygony, 2010; H. Foster, Powrót Realnego, 2010; F. Rokem, Wystawianie historii, 2010 oraz Filozofowie & ludzie teatru 2014; W. B. Worthen, Dramat: między literaturą a przedstawieniem, 2013; T. Bardini, Junkware czyli do odzysku, 2016). W 2017 roku w serii „Interpretacje” ukaże się polska wersja monografii Jussiego Parikki Owady i media, kolejna książka Eriki Fischer-Lichte Performatywność oraz Performans Diany Taylor. Tłumaczy także sztuki teatralne, między innymi Heinera Müllera, Elfriede Jelinek, Fritza Katera czy Laurenta Gaude. Wydarzenie jest realizowane w ramach cyklu spotkań organizowanych przez Katedrę Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z księgarnio-kawiarnią De Revolutionibus . W ostatnich latach mamy do czynienia z rozpowszechnieniem się apokaliptycznych wizji przyszłości w wielu sferach kultury. Klimatolodzy i ekolodzy wieszczą rychłą katastrofę ekologiczną i związane z nią cierpienie milionów ludzi; filozofowie, przyglądając się rozpowszechnieniu fake newsów w Internecie, mówią o końcu sfery publicznej; socjologowie i politolodzy zaś, obserwując rosnącą popularność ruchów populistycznych w krajach Zachodu, mówią o końcu demokracji. Czy powszechne dziś przekonanie o zbliżającej się apokalipsie nie obnaża kruchości naszego zaufania do kategorii, którymi opisujemy świat? Czy mierzenie się z kryzysem może stać się impulsem do przemyślenia dotychczasowych sposobów bycia w świecie i utorowania drogi nowym wersjom przyszłości? Proponowany cykl spotkań ma na celu prezentację i krytyczną refleksję nad najnowszymi, scenariuszami przyszłości w naukach, sztukach i kulturze popularnej. Czy obrazy upadku człowieka w kontakcie z technologią, przedstawiane w takich serialach jak Black Mirror, mają rację bytu? Czy wobec kryzysu ekologicznego możemy z całą stanowczością stwierdzić, że jest już „po człowieku”?... Nie chodzi tu jednak wyłącznie o znane z kultury science fiction futurystyczne wizje rozwoju ludzkości, lecz także o rozwijające się współcześnie projekty polityczne, gospodarcze, ekonomiczne i naukowe, które – być może – zrealizują się w przyszłości.
Joanna Oparek / Juliusz Pielichowski spotkanie poetyckie
Zapraszamy na spotkanie wokół nowych książek poetyckich Joanny Oparek MOCNE SKÓRY BIAŁE PŁÓTNA i Juliusza Pielichowskiego CZARNY ORGANIZM. Spotkanie prowadzi Maciej Melecki. Joanna Oparek Ur. w 1967 r. Poetka, pisarka, dramatopisarka. Opublikowała tomy poetyckie: „Po kostki w niebie”, „Czerwie”, „Berlin Porn”, „mocne skóry białe płótna” (Instytut Mikołowski, 2019), powieści: „Mężczyzna z kodem kreskowym”, „Jesień w Nowym Jorku”, „Loża” oraz sztukę teatralną „Projekt Ameryka”. Jako dramatopisarka współpracowała z Narodowym Starym Teatrem i Teatrem Nowym w Krakowie. Od 2017, we współpracy z galerią Otwarta Pracownia tworzy niezależną scenę teatralną w Krakowie oraz cykliczne wydarzenia łączące sztuki wizualne i literaturę. Juliusz Pielichowski Ur. w 1984 r. w Gliwicach. Poeta, tłumacz z języka angielskiego. Laureat kilku projektów Biura Literackiego. Ostatnio wydał nowy przekład „O chodzeniu” H. D. Thoreau (Lublin 2019) oraz tom wierszy „Czarny organizm” (Istytut Mikołowski, 2019). Okazjonalnie krytyk i redaktor. Maciej Melecki Ur. w 1969 r. Poeta i scenarzysta filmowy. Redaktor pisma ARKADIA, dyrektor Instytutu Mikołowskiego. Autor tomów wierszy: Te sprawy (1995), Niebezpiecznie blisko (1996), Zimni ogrodnicy (1999), Przypadki i odmiany (2001), Bermudzkie historie (2005), Zawsze wszędzie indziej - wybór wierszy (2008), Przester (2009), Szereg zerwań (2011), Pola toku (2013), Inwersje (2016), Prask (wybór wierszy w języku czeskim, 2017), Bezgrunt (2019) oraz tomu prozy Gdzieniegdzie (2017).
A na końcu było… – warianty cywilizacji postpiśmiennej. Dyskusja z udziałem Jacka Dukaja wokół jego najnowszej książki Po piśmie (2019)
Jak technologie cyfrowe zmieniają sposób, w jaki myślimy? Czy wykształcony człowiek przyszłości będzie jeszcze potrafił czytać? Czy literatura potrafi jeszcze pomóc zrozumieć nam świat? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w trakcie rozmowy z Jackiem Dukajem, a punktem wyjścia będzie wydany przez niego w zeszłym roku zbiór esejów „Po piśmie”. Kluczowa teza tytułowego eseju brzmi następująco: po trwającej setki lat epoce piśmienności, w której tekst pisany decydował o kształcie ludzkiej kultury, ale też świadomości indywidualnego człowieka, powoli wkraczamy w erę bezpośredniego transferu przeżyć. Dzięki nowym technologiom – od fonografu po rzeczywistość wirtualną – możliwe staje się przenoszenie w czasie i przestrzeni wrażeń zmysłowych bez konieczności opakowywania ich w sensowne opowieści. Dla „cyfrowych tubylców”, czyli pokoleń wychowujących się w środowisku mediów cyfrowych, oznacza to konieczność balansowania między skrajnie odmiennymi kulturami: rzeczywistością ich przodków, wykształconych na podręcznikach i literaturze, a rzeczywistością rówieśników komunikujących się ze sobą strzępami audiowizualnych wrażeń. To spotkanie różnych postrzegania i doświadczania świata, dwóch niekoniecznie komplementarnych „myślunków”. Podczas rozmowy podejmiemy się spekulacji na temat możliwych przyszłości człowieka „po piśmie”. Zastanowimy się, jak technologie „transferu przeżyć” mogą wpłynąć na jego wrażliwość i wartości? I czy wobec nadchodzących przemian kulturowych jest jeszcze miejsce dla tekstocentrycznej humanistyki? Rozmowę poprowadzi Konrad Wojnowski z Katedry Performatyki UJ. Jacek Dukaj (ur. 1974) - jeden z najciekawszych współczesnych prozaików polskich. Premiery jego książek to każdorazowo wydarzenia literackie. Autor Xavrasa Wyżryna, Czarnych oceanów, Extensy, Córki łupieżcy, Innych pieśni, Perfekcyjnej niedoskonałości, Lodu oraz licznych opowiadań – w tym zekranizowanej przez Tomasza Bagińskiego Katedry - zgromadzonych m.in. w tomie W kraju niewiernych. Pomysłodawca antologii pt. PL+50. Historie przyszłości. Wielokrotny laureat nagród im. Janusza A. Zajdla (również za Lód), trzykrotnie nominowany do Paszportu „Polityki”, a w tym roku także do nagrody literackiej Nike, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Angelusa; laureat nagrody Kościelskich, laureat Europejskiej Nagrody Literackiej 2009. Wydarzenie jest realizowane w ramach cyklu spotkań organizowanych przez Katedrę Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z księgarnio-kawiarnią De Revolutionibus . W ostatnich latach mamy do czynienia z rozpowszechnieniem się apokaliptycznych wizji przyszłości w wielu sferach kultury. Klimatolodzy i ekolodzy wieszczą rychłą katastrofę ekologiczną i związane z nią cierpienie milionów ludzi; filozofowie, przyglądając się rozpowszechnieniu fake newsów w Internecie, mówią o końcu sfery publicznej; socjologowie i politolodzy zaś, obserwując rosnącą popularność ruchów populistycznych w krajach Zachodu, mówią o końcu demokracji. Czy powszechne dziś przekonanie o zbliżającej się apokalipsie nie obnaża kruchości naszego zaufania do kategorii, którymi opisujemy świat? Czy mierzenie się z kryzysem może stać się impulsem do przemyślenia dotychczasowych sposobów bycia w świecie i utorowania drogi nowym wersjom przyszłości? Proponowany cykl spotkań ma na celu prezentację i krytyczną refleksję nad najnowszymi, scenariuszami przyszłości w naukach, sztukach i kulturze popularnej. Czy obrazy upadku człowieka w kontakcie z technologią, przedstawiane w takich serialach jak Black Mirror, mają rację bytu? Czy wobec kryzysu ekologicznego możemy z całą stanowczością stwierdzić, że jest już „po człowieku”?... Nie chodzi tu jednak wyłącznie o znane z kultury science fiction futurystyczne wizje rozwoju ludzkości, lecz także o rozwijające się współcześnie projekty polityczne, gospodarcze, ekonomiczne i naukowe, które – być może – zrealizują się w przyszłości.
Polska historia tużpowojenna
Polska historia tużpowojenna – biała plama czy przestrzeń zagarnięta? Właściwie niewiele wiemy o polskiej historii tużpowojennej – kolejne ideologie zajmują tę przestrzeń, zapisując ją swoimi znaczeniami. W PRL-u mówiono o walce z „zaplutym karłem reakcji” i o budowaniu socjalizmu. Dzisiaj pamięta się głównie powstanie warszawskie i żołnierzy wyklętych. A jak wyglądało prawdziwe życie, co z wędrówką ludów, która odbywała się wtedy na całym kontynencie Jak to się stało, że z Polski zniknęli Żydzi i Niemcy, co z przesiedleniem Łemków? Kim byli wielcy bohaterowie tego okresu i dlaczego dzisiaj nikt nie pamięta ich nazwisk? Czy historia tego okresu ma wymiar wyłącznie polityczny? Jak można na nią popatrzeć bez uprzedzeń i ideologii? Jak dzisiaj opisujemy historię końca wojny w gatunkach niefikcjonalnych, reportażach i rozmowach, o czym mówią świadkowie i dokumenty? Na te tematy będzie rozmawiać z Magdaleną Grzebałkowską, autorką „1945. Wojna i pokój” oraz Marcinem Zarembą, autorem książki „Wielka trwoga. Polska 1944-1947”. Spotkanie prowadzi Paulina Małochleb. Spotkanie będzie transmitowanie na żywo. Na spotkanie obowiązują zapisy pod adresem ksiegarnia@derevolutionibus.pl Uczestnicy podczas spotkania muszą cały czas mieć nałożoną maseczkę za twarz oraz usta. Uczestnik spotkania jest zobowiązany złożyć deklarację pisemną przy wejściu na imprezę lub wcześniej drogą online, że według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym. Wydarzenie dofinansowane przez Minsterstwo Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego.
Premiera książki „Historie o ludziach z wolnego wybiegu” Sławomira Shuty
De Revolutionibus Books Bracka 14, KrakówZapraszamy na hybrydową premierę tomu "Historie o ludziach z wolnego wybiegu" Sławomira Shuty. Spotkanie z Autorem poprowadzi Monika Ochędowska. 11 września 2020, De Revolutionibus. Books & Café, Bracka 14, godz. 18.00, Spotkanie zarówno w wersji stacjonarnej, jak i online. Na spotkanie w wersji stacjonarnej obowiązują zapisy. Wystarczy wysłać e-mail pod adres ksiegarnia@derevolutionibus.pl Czytelników i czytelniczki Shutego zachęcamy także do przygotowania pytań i komentarzy do zadania podczas transmisji online. OPIS KSIĄŻKI "Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy mają w pełni wolny wybieg i dostęp do chrupiących suplementów w zestawach śniadaniowych, czasem krwawią. Pasty i skity to gabinet memów, gaf i gifów, studnia formatów, soczysty beef, który rozsmarowany na chlebie codzienności, wywoła chichot czwartej gęstości. *** Tak będzie wyglądał pisarski świat przyszłości. Ujarana proza skręcona ze starych opon, mniszka lekarskiego, tojadu, części czołgu rozwalonego podczas bitwy o Przełęcz Dukielską, połamanego białego krzesła ogrodowego i statku kosmicznego, który obcy zgubili na ziemi zanim trafili do kiszonki w zapeklowanych słoikach. Shuty jest najwybitniejszym przedstawicielem nowego i obiecującego gatunku literackiego: stonera. Legalize it. Ziemowit Szczerek *** Zastanawiam się, czy według ortodoksyjnych definicji fundamentalistów internetowych opowiadania Shutego mogą zostać uznane za pasty. Na pewno zawierają ich najważniejsze cechy, czyli humor i grubo odklejone nawiązania do rzeczywistości. MALCOLM XD *** W Pastach Shutego rzuca tobą, jakbyś robił zwrot przez sztag zdezelowanym statkiem kosmicznym miotającym się między planetami, z których każda ma inny ekosystem, florę i faunę, ustrój społeczny. Czytanie wywołuje efekty nieprzewidywalne – ale przeczuwalne, dociera do ciebie, że to wcale nie jest śmieszne, że oglądasz koniec świata live, z zapętleniem co bardziej efektownych momentów, z gadatliwym komentatorem; wkurwiają cię przerwy na reklamy, masz zastrzeżenia do decyzji sędziego, wstajesz i idziesz do lodówki, koniec świata dzieje się dalej przełączasz kanały, gasisz, bo jutro do pracy. koniec świata podgryza drzwi na klatkę 10. Zapominasz, że to tylko książka i wszystko dobrze się skończy, zaczynasz rozkminiać, gdzie przechować zapasy, kiedy to wszystko się zacznie Agata Zu Jabłońska Sławomir Shuty - artysta ruderalny; prozaik (Zwał, Cukier w Normie, Dziewięćdziesiąte), reżyser (Luna, Panoptykon, Pokój) i memiarz (art zin Baton, https://www.facebook.com/SlawomirShuty/). Laureat Paszportu Polityki za powieść Zwał ("za literacki słuch, za pasję i odwagę w portretowaniu polskiej rzeczywistości"). Obecnie rolnik, prowadzi w Beskidzie Niskim gospodarstwo agroturystyczne Jasielówka. Książkę można zakupić w księgarni De Revolutionibus, w innych księgarniach i sieciach oraz sklepach internetowych (także sklepie wydawcy https://www.sklep.ha.art.pl/pl/p/Historie-o-ludziach-z-wolnego-wybiego-Slawomir-Shuty/524). W trakcie spotkania zachowany będzie reżim sanitarny. Uczestnicy spotkania zobowiązani są do zachowania odstępu 1.5 m oraz noszenia maseczek.
Spotkania z zawodowcami- Fizyka
De Revolutionibus Books Bracka 14, KrakówZapraszamy dzieci i młodzież na spotkania z zawodowcami w De Revolutionibus Books & Cafe. Spotkania te są żywym przewodnikiem po świecie zawodów, czytelnym drogowskazem pomocnym w wyborze kariery. To niezbędnik każdego absolwenta. Czasami pasja jest jak grom z jasnego nieba, wystarczy mały impuls, niczym spadające jabłko na głowę Newtona lub wspinająca się na kopczyk piasku mrówka w piaskownicy kilkuletniego Filipa Turzy, świetnie zapowiadającego się polskiego myrmekologa, który jeszcze na studiach odbył naukową podróż na Borneo. Innym razem odkrycie pasji wymaga większej uwagi, a wymarzona dziedzina wiedzy jest ukryta pod niewiele mówiącymi nazwami. O tym właśnie będziemy rozmawiać, odkrywając warstwa po warstwie najgłębsze prawdy o kolejnych kierunkach i specjalizacjach. Naszymi przewodnikami będą naukowcy z kół naukowych krakowskich uczelni, czyli młodzi ludzie, którzy już na etapie studiowania angażują się w prawdziwy naukowy ferment uczelni i mają poważne plany dotyczące przyszłej pracy. Na najbliższym spotkaniu poznamy młodych naukowców ze Studenckiego Koła Naukowego Fizyków Medycznych Kerma, którzy krok po kroku pokażą czym jest ich dziedzina i jakie zainteresowania czynią dziecko idealnym kandydatem na ten kierunek studiów. Co zrobić ze swoją przyszłością, gdy naszą pasją jest fizyka i biologia? Wiele dróg stoi otworem, a jedną z nich jest wybór fizyki medycznej, czyli dziedziny łączącej fizykę, informatykę z aspektami medycznymi. Dzięki postępowi technologii fizycy medyczni stali się nieodłącznym elementem zespołów medycznych, obsługują urządzenia, ustalają dawki, planują terapie. To bardzo ważny i odpowiedzialny zawód. Spotkania skierowane są do dzieci i młodzieży u progu ważnych decyzji i pomogą młodym ludziom w wyborze właściwej drogi zawodowej. Zadbamy aby formuła spotkań była ciekawa i wesoła, a przede wszystkim otwarta na rozmowę i pytania ze strony młodych uczestników. I najlepsza wiadomość na koniec, młodzi naukowcy wtajemniczą uczestników spotkania jak zostać częścią zespołu fizyków medycznych jeszcze jako uczeń szkoły podstawowej lub średniej. Spotkanie poprowadzi doradca zawodowy Aldona Radomska. Na spotkanie obowiązują zapisy pod adresem ksiegarnia@derevolutionibus.pl
Marianny, posełki, robotnice i służące – kobiety w polskim non-fiction ostatnich lat.
De Revolutionibus Books Bracka 14, KrakówMarianny, posełki, robotnice i służące – kobiety w polskim non-fiction ostatnich lat. Spotkanie poświęcone będzie kobiecym opowieściom niefikcjonalnym, źródłom ich popularności, nurtom i poziomom, w jakich funkcjonują. Jak dzisiaj pisze się o kobietach, jakie bohaterki najczęściej się wybiera, co nam mówi o przeszłości opowieść kobieca? Czym różnią się te historie od reportaży o robotnikach i politykach-mężczyznach? Kim są bohaterki najnowszych reportaży i biografii kobiecych? Do jakiego stopnia ich przedstawienie wiąże się ze wzmacniającymi się nurtami feministycznymi, a do jakiego ich przedstawienie reprodukuje wzorce męskiej opowieści? Jak współczesne problemy społeczne rzutują na sposób ich opisywania? Gościem spotkania będzie Agnieszka Mrozik, badaczka ruchu kobiecego związana z IBL PAN, autorka głośnej książki „Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku”, członkini Zespołu „Archiwum Kobiet”. Spotkanie poprowadzi Paulina Małochleb. Projekt realizowany z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Partnerstwo dla książek". Na spotkanie obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem mailowy : ksiegarnia@derevolutionibus.pl lub w wiadomości na fb księgarni De Revolutionibus. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na kanale YouTube oraz na kanale Facebook.
Seryjni poeci Kacper Bartczak o wierszach Petera Gizziego
De Revolutionibus Books Bracka 14, KrakówZapraszamy na spotkanie z tłumaczem "Pieśni progowych" Petera Gizziego, Kacprem Bartczakiem. Prowadzenie: Zuzanna Sala. Tak pisze o publikacji tłumacz: „Tytuł w przypadku twórczości Gizziego sygnalizuje tak przejściowość, jak i opór. Rzuca on też światło na wieloletni program tej poezji, na jej przenikliwość i konsekwencję. Jest to wizja rozwijająca się w odpowiedzi na złowrogi wymiar przemian politycznych świata zachodniego, dotycząca roli, jaką może mieć w nim do odegrania poezja”. Peter Gizzi (ur. 1959) – autor ośmiu tomów poetyckich, ostatnio: Archeophonics (finalista The National Book Award), In Defense of Nothing: Selected Poems 1987-2011, a także Treshold Songs. Dwie nowe książki ukażą się w 2020 roku: Now It’s Dark oraz Sky Burial: New & Selected Poems. Zdobywca Lavan Younger Poet Award, stypendysta The Rex Foundation, The Howard Foundation, The Foundation for Contemporary Arts, The John Simon Guggenheim Memorial Foundation. Dwukrotny stypendysta The Judith E. Wilson Visiting Fellowship. Pracuje na Uniwersytecie w Massachusetts, w Amherst. Kacper Bartczak (ur. 1972) – poeta, tłumacz poezji, krytyk. Autor monografii o Johnie Ashberym (Peter Lang, 2006) oraz tomu esejów Świat nie scalony (Biuro Literackie, 2009), za który otrzymał nagrodę „Literatury na Świecie”. Jego Wiersze organiczne (Łódź, 2015) były nominowane do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius i Nagrody Literackiej Gdynia. W 2013 roku Instytut Mikołowski wydał jego poprzedni wybór przekładów wierszy Petera Gizziego (współpraca z Andrzejem Sosnowskim), zatytułowany Imitacja życia i inne wiersze. W 2018 roku ukazał się zbiór przełożonych przez niego utworów Rae Armantrout, Ciemna materia (Biuro Literackie). W 2019 roku opublikował tom esejów Materia i autokreacja (słowo/obraz terytoria). https://wbp.shoparena.pl/pl/p/Gizzi-Peter-Piesni-progowe/701 Pokaż mniej